eurofoot.blogg.se

2013-12-02
23:05:00

Fotbollsrelaterat våld?
Läser på fotbollskanalen.se att fans mellan Sevilla och Granada i helgen drabbade samman i slagsmål inför helgens ligamatch / fotbollsrelaterat?
 
Läste nyligen i Göteborgsposten att fotbollsfans från IFK Göteborg och AIK drabbat samman någonstans i mellansverige / fotbollsrelaterat?
 
Har under den allsvenska säsongen läst åtskilliga artiklar om våld i samband med fotboll, men även våld långt bort från fotbollen men som ändå betraktas som fotbollsrelaterat.
 
Detta inlägg är enbart utformat som en personlig diskussion med mina tankar runt detta komplexa ämne, kommentera gärna med era egna tankar.
 
Ponera att ett gäng grabbar möts ute på stan en blöt lördagskväll, det utbryter bråk mellan grabbarna, vad krävs då för att klassa detta bråk som fotbollsrelaterat?
 
Anledningen till detta inlägg har många andemeningar, dels är jag upprörd av medias rapportering- man strävar efter ekonomisk vinning och skor sig på så vis på svensk fotboll, dels är jag också intresserad av den bakomliggande orsaken till de ungdomliga organiserade våldet som fotbollsfirmorna ger uttryck för.
 
Våldet - Först o främst måste vi väl klargöra att våldet i första hand inte handlar om rivalitet mellan olika klubbar, om så hade varit fallet hade problemet varit enormt mycket större än vad det är idag. Istället får vi anta att bakom våldet så föreligger en form av frustration eller kanske till och med desperation, som genom ett skapande av organiserade firmor legitimerar en plats för folk att få utlopp för dessa. Man kan jämföra det med missnöjespartier, vilka får mångt mycket fler röster under lågkonjukturer än under högkonjukturer, kanske är det så de som inte går med i fotbollsfimor får utlopp för sin frustration ( lite radikal sista mening kanske, men ni förstår min poäng)
 
Hur skall då fotbollen bli av min våldet runt arenorna? - Jo, det har man redan lyckats med i Sverige. Det är färre läktarincidenter nu än tidigare vilket klubbarnas gedigna arbete har lagt en grund för. Detta borde man uppmärksamma mer inom media anser jag. Inte nog med att man erbjuder ungdomar en möjlighet till att på fritiden ägna sin tid åt fotboll istället för annat bus, så har man även fått bort våldet från arenorna och man arbetar samtidigt förebyggande ute i skolorna i landet. Om något som borde klubbarna premieras för detta, inte belastas, vilket nu för oss vidare in på medias rapportering.
 
Mediernas rapportering - Nätbaserade tidningar skor sig enligt min mening på svensk fotboll, svart rubriker säljer i form av klick, som i sin tur genererar ökade reklamintäkter. Vad tror ni de tjänar mest pengar på, en artikel med rubriken " fantastiskt volley-mål av Kalmar FF stjärna" eller " Storbråk i samband med derbyt", svaret är självklart, och jag klandrar dem inte, de är vinstdrivande och gör allt för att tjäna en hacka. Det jag vill ha i utbyte är dock en mer nyanserad bild av det hela i artiklarna, en småbarns mamma som läser den nedslående artikeln om "fotbollsrelaterat våld i en grusgrop i mellansverige" kanske tvekar på att ta med sina barn till fotbollsmatcher nästa säsong, kanske väljer hon hellre att ge ungarna klubba och puck, och vips så har svensk fotboll förlorat en möjligtvis framtida fotbollsälskare. 
 
Mitt budskap till dagens media är därmed, välj era ord mer noggrant i ämnet våld&fotboll, ge en mer nyanserad bild i er rapportering och glöm  inte, lyft fram allt det positiva som svensk fotboll gör för samhället.
 
*******************
Utbrytaren
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: