eurofoot.blogg.se

2013-12-13
16:11:30

Helgens måste matcher & fotbollen ologiska logik

Om jag nämner Baresi,Massaro och Baggio vad tänker ni på då? - Jag tänker på de italienska straffsumparna från VM-finalen 1994. Finalen vanns 1994 av Brasilien som nu, snart 20 år senare hälsar oss välkomna till ännu ett världsmästerskap i fotboll, är det kanske därför dags för Italien att få sin revansch mot brassarna för finalförlusten 1994. Det är ofta så fotbollen fungerar, den ger och tar och framförallt ger den tillbaka på det grymmaste sätten. Är det inte väldigt ofta så att en ratad eller såld spelare alltid kommer tillbaka och avgör mot sin gamla klubb? , kanske finns det någon ologisk logik i detta.

Den kommande helgen bjuder på flera fina matcher i fotbollseuropa, framförallt ser jag fram emot mötet Manchester CIty mot Arsenal, CIty som har tjuvat många spelare från just Arsenal de senaste åren. Kanske är det därför dags för lite payback enligt fotbollens egna fysikaliska lagar som jag talade om ovan. Det hade inte förvånat mig om Samir Nasri står för huvudrollen på något sätt, antingen som matchvinnare eller som syndabock.Serieledande Arsenal har helt klart varit höstens positiva överraskning, men frågan är om laget har tillräckligt  med kraft för att orka ta sig ur det intensiva matchande som står inför dörren som fortsatta serieledare. Personligen tror jag att de kan få de svårt, då Pellegrini och Mourinho under hösten försiktigt oljat upp sina maskiner dröjer det nog inte länge innan de kan ta över kampen om förstaplatsen.

I Spanien kommer den gamla barcelonabekantingen Giovani dos Santos tillbaka till Camp Nou, som sagt, släkten är värst och kanske kan han leda nykomligen Villareal mot ännu en skalp i årets primera division. Villareal har inlett ligan på bästa sätt och skuggar lagen i toppen, man spelar dessutom en offensiv passningsorienterad fotboll i grunden, något man säkerligen inte kommer att frångå trots att Barca står för motståndet. Jag tror därmed på skrällvarning och att barcas förlustrad i ligan förlängs till 2 matcher.




Helgens måste matcher

Lördag

Man City    - Arsenal

Barcelona   - Villarreal


Söndag

Tottenham   - Liverpool

Napoli      - Inter

**********************
Utbrytaren


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: